Loopgraven in Den Bosch

Op 2 december bracht onze club een bezoek aan de loopgraven uit de Eerste Wereldoorlog, in Den Bosch! Op bedrijventerrein De Poeldonk is stichting Educatief Experience Center WO1 gevestigd. De stichting heeft 250 meter loopgraaf en ondergrondse verblijven nagebouwd zoals ze er in België en Frankrijk bij lagen in 1914-1918.

We gingen terug in de tijd: door Franse, Engelse en Duitse loopgraven, langs de witte kruizen van de begraven militairen, langs de britsen bedekt met stro, de blikken die over de rand waren gegooid. We hoorden over de diverse soorten gas die gebruikt werden. We zagen allerlei soorten wapens, munitie en helmen. Een indrukwekkende ervaring.

250 meter loopgraaf en ondergrondse verblijven in Den Bosch.

Na de rondleiding en het bekijken van de bodemvondsten nuttigden we een hartige lunch in de militaire tent en bleven er een aantal mensen nog lang napraten. Wil je het center eens bezoeken? Op 15 januari volgt tussen 10:00 en 17:00 een unieke kans. Het Educatief Experience Center WO1 opent dan voor iedereen haar deuren tijdens de Open Loopgraafdag 2022 aan de Poeldonkweg 5 te Den Bosch.

Educatief Experience Center WO1
Het Educatief Experience Center WO1 ontvangt per jaar enkele duizenden leerlingen uit het middelbaar onderwijs. Hierdoor krijgt de geschiedenisles meer beleving. Er vinden allerlei educatieve activiteiten plaats, zoals het namaken van foto’s uit de Eerste Wereldoorlog, het proeven van recepten uit die tijd en het determineren van bodemvondsten. Bij voldoende groepsgrootte ontvangt het center ook mensen buiten het onderwijs.

Filmdecor
De loopgraven en ondergrondse verblijven zijn in 2014 als decors gebruikt voor de speelfilm Patria. De film vertelt van de Bossche connectie met de Eerste Wereldoorlog en het waargebeurde verhaal van Arthur Knaap. De film is vanaf 23 december te zien op Netflix onder de titel No Man’s land

Voor meer informatie www.deloopgraven.nl.