Veel belangstelling voor concept Lokale Goededoelengids

Zondag 15 mei namen afvaardigingen van Rotaryclub ’s-Hertogenbosch West en Rotaryclub Alkmaar-De Waag met hun Lokale Goededoelengidsen deel aan de inspiratiemarkt op het Rotary Festival in De Fabrique in Maarssen. Op het evenement toonden zo’n 80 Rotary-clubs uit heel Nederland hun bijzondere projecten. Circa 3.200 mensen kwamen op het evenement af.

De afgevaardigden van de Rotaryclubs uit ’s-Hertogenbosch en Alkmaar hebben zich niet verveeld op het festival. Een rijke variatie aan clubs uit verschillende delen van het land toonde belangstelling voor het concept Lokale Goededoelengids. Zo’n 20 clubs uit verschillende windstreken lieten weten het idee mee naar huis te nemen en serieus te gaan bespreken in de eigen gelederen. Contactgegevens en informatie werden uitgewisseld.

Naast de inspiratiemarkt met circa 80 bijzondere projecten, waaronder de Lokale Goededoelengids, waren ook artiesten en 15 inspirerende sprekers onder leiding van Charles Groenhuijsen te zien en te horen. Dit Rotary Festival in Maarssen was de eerste editie.

In 2023 bestaat Rotary 100 jaar in Nederland. In de loop van het komende jaar zal daar zal ruim aandacht aan worden besteed.

Lokale Goededoelengids maakt geven gemakkelijk
De Lokale Goededoelengids is bedoeld als hulp voor mensen en bedrijven die een donatie overwegen aan lokale goede doelen of lokale goede doelen willen opnemen in hun nalatenschap. De in de gids opgenomen goede doelen voldoen aan strenge criteria van betrouwbaarheid, doelmatigheid, lokale betrokkenheid, continuïteit en (sociale) duurzaamheid.

Lokale Goededoelengids en Rotary
Rotary is als vrijwilligersorganisatie een effectieve motor gebleken achter vele goede doelen, met positieve invloed, wereldwijd.
Vorig jaar mei besteedde Rotarydistrict Zuidoost Nederland op haar online districtsconferentie aandacht aan de Lokale Goededoelengids. Afgelopen december stond de Lokale Goededoelengids in het Rotary Magazine als best practice fondsenwerving. Nu was de Lokale Goededoelengids één van de inspirerende projecten op het eerste Rotary Festival in Nederland.

Foto’s: Margreet van Gorsel en Jan de Rond