Ondank alles Boulevard

Theaterfestival Boulevard beleeft dit jaar, ondanks de beperkingen van de pandemie, haar 37ste editie. Dit is te danken aan de creativiteit en inventiviteit van de mensen achter het festival. Ook vorig jaar beleefde het festival een editie, weliswaar in digitale vorm, maar toch.

Begonnen in 1985 als ‘Boulevard of Broken Dreams’, georganiseerd door het jongerenwerk van Divers in ’s-Hertogenbosch om de zomerverveling bij jongeren tegen te gaan, is het uitgegroeid tot een toonaangevend festival waar landelijk media graag over berichten. Het bekende reizende festival ‘De Parade’ uit de Randstad is enkele decennia geleden begonnen naar Bosch voorbeeld.

Donderdag 20 augustus was onze club te gast op het festivalterrein voor lunch en rondleiding. Stephan Grilles, hoofd productie, verantwoordelijk voor de logistiek en techniek van Boulevard, licht een tipje van de sluier op en nam ons mee in de wereld achter de schermen. Niets is wat het lijkt.

Stephan Grilles bij de Kastanjestronk op het festivalterrein
Foto: Patricia Landwehr

Oude Kastanjes, afkomstig van de Parade, staan in bijzondere kunstige vormen her en der verspreid over het terrein. Overtollig hout wordt in een workshop voor bezoekers verwerkt tot bankjes en tafeltjes.

De voorbereiding voor het festival heeft een aanlooptijd van een jaar en gaat gepaard met veel haken en ogen. De organisatie moet aan vele criteria voldoen, een evenementenvergunning (lokaal traject), corona-conforme maatregelen, veiligheids-, omgevings- en milieueisen. Alles moet juridisch kloppend zijn. Deze editie is gekozen om vanwege de pandemie alles aan te passen aan de anderhalve meter afstandsnorm. Door deze keuze en de keuze voor het Zuiderpark kon het festival, als een van de weinigen in Nederland, doorgang vinden.

Dat het evenement op het Zuiderpark heeft kunnen plaatsvinden is niet geheel vanzelfsprekend. De locatie is schitterend, maar de bodemgesteldheid van het Zuiderpark is minder. Het park is aangelegd bovenop een vuilnisbelt, vroeger bekend onder de naam ’t Stortje. Door alle wateroverlast was de bodem zeer nat en leek het er even op dat het geheel zou moeten uitwijken naar de Brabanthallen.

Stephan en de organisatie zijn trots op het groene beleid dat zij hebben ingezet. Dit is te zien aan de gescheiden afvalbakken die over het terrein verspreid in het zicht staan en in het gebruik van groene stroom aangevuld met accu’s met minimale ondersteuning van een paar aggregaten. In piektijden wordt circa 1 uur per dag gebruik gemaakt van de aggregaten.

Het Festival heeft veel kleur en variëteit, niet alleen in vorm en uitvoering. Het voorziet ook in de mogelijkheid voor valide en mindervalide mensen om onder het genot van een heerlijk hapje en drankje een aantal gezellige uurtjes door te brengen.

Rotary Den Bosch West

Een hechte serviceclub in de regio Den Bosch. Interesse om lid te worden? Mail naar rotarydbwest@gmail.com.