De Waarde van Filantropie

Wat is de waarde van filantropie voor de samenleving? Wat zijn de waarden van filantropie? Hoe is filantropie van invloed op het leven van mensen en de maatschappij? In de oratie van prof. dr. René Bekkers ter gelegenheid van zijn inauguratie als gewoon hoogleraar aan de VU-Amsterdam zullen deze vragen centraal staan. Met uitkomsten van recent onderzoek, nieuwe onderzoeksinitiatieven en een overzicht van de huidige stand van zaken op het gebied van filantropie onderzoek. De inauguratie is op de Dag van de Filantropie 2019 op 6 juni a.s. in de Vrije Universiteit Amsterdam.

Puzzel
René Bekkers is al bijna zijn hele academische leven geïntrigeerd door het fenomeen filantropie. Wat is de waarde ervan? Beslist meer dan de financiële waarde, zoals de uitkomst van Geven In Nederland elke twee jaar onder zijn leiding ophoest: ongeveer €6 miljard euro per jaar. Dat is macro-economisch ongeveer net zoveel als wij uitgeven aan suiker, snoep en ijs… Een hoogleraar Zoetwaren is er niet in ons land, maar er zijn er meerdere voor filantropie. Filantropie heeft dus klaarblijkelijk een bijzondere meerwaarde. Maar welke? Wat is de filantropie achter die cijfers? Wat drijft mensen ertoe? Welke deugden worden erin tot uitdrukking gebracht? Maak kennis met de intrigerende puzzel van professor René Bekkers.

Onderzoek in ’s-Hertogenbosch
René Bekkers zal de komende jaren onderzoek doen naar donaties en nalatenschappen aan lokale goede doelen in ’s-Hertogenbosch. Aanleiding is de binnenkort te presenteren eerste lokale goede doelengids ’s-Hertogenbosch, een project van Rotaryclub ’s-Hertogenbosch West en Stichting Goede Doelen ’s-Hertogenbosch, naar een idee van Jan de Rond.

Rotary Den Bosch West

Een hechte serviceclub in de regio Den Bosch. Interesse om lid te worden? Mail naar rotarydbwest@gmail.com.